Monday, January 21, 2013

Masih Sedarkah Daku???

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu


Ya ALLAH, bersyukur kehadrat Illahi dengan limpah rahmatnya, aku dapat bertemu dengan salah seorang sahabat dan ikhwah yang amat disayangi… sudah setahun lebih tidak dapat bersua muka, bertentang mata dengan dia, hanya laman facebook sahaja yang menjadi tali yang menghubungkan dan mengutuhkan talian persahabatan kami…

Rasulullah bersabda
“Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia memelihara hubungan silaturahim.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).


Walaupun terpisah berjauhan ribuan meter , hubungan ukhwah tetap tidak terputus. Apatah lagi, pada zaman sekarang, telefon bimbit a.k.a handphone, facebook, twitter dan bermacam-macam lagi boleh digunakan untuk berhubung antara satu sama lain…



Gembira

Happy

Delighted

Perasaan-perasaan ini meluap-luap apabila ikhwah tersebut masih mengingati diri ini…

Tapi, lagi gembira sebab dapat jumpa face to face dengan ikhwah yang special ini…

Special…

Kenapa special…

Sebab…

Ikhwah inilah, dan bersama ikhwah yang lain, menyedarkan aku tentang Islam dan Iman…

Every saint has a past and every sinner has a future
~Oscar Wilde~

Aku bukan nak kata aku nie baik dahulu kala, tapi aku juga bukan nak kata aku budak yang jahat gila dahulu…

Just I want to say that there are things in my past that I’m not so proud of, especially in the prospect of my religious understanding…

And

Ikhwah-ikhwah ini lah yang banyak memberi kesedaran kepada diri ku yang kian mencari erti, makna, fungsi dan pelbagaikan lagi jawapan bagi pelbagai persoalan dalam dunia yang fatamorgana ini…

aku, usamah, fatihin

Bagaimana mereka melakukannya…

Pernah tak dengar kisah Rasulullah SAW dengan seorang perempuan tua yahudi yang buta… kalau tak, you all can click the title below…


As simple as that…

Ya…

Akhlak merakalah yang membuat aku tersedar dengan kondisi aku suatu tika dahulu…

Tapi…

Sekarang…

Adakah aku masih sedar akan kondisi aku sekarang berbanding setahun (lebih)yang lalu…

Masih samakah aku kondisi dahulu dan sekarang…

Ada bezakah…

Dalam gembira berjumpa dengan ikhwah tersebut… aku juga sedih…

Sebab, dia telah menunjukkan dia sudah berubah kearah yang lebih baik…

terpancar cahaya keimanan ^^


Jika dulu dia baik akhlak dan budi pekertinya, apatah lagi sekarang….

Aku gembira untuknya, tetapi untuk diriku…

Mafhum Hadith Rasulullah SAW
“ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka”

Jadi persoalan disini…

Sedarkah aku???

Tentang kondisi Imanku…

Tentang kondisi Islamku…

Tentang kondisi Akhlaqku…

Tepuk dada, tanya iman…

Moga sama-sama pembaca dan tuan empunya blog ini sedar sebelum tak sempat untuk sedar…

*****
  
Sahabat aku datang bilik… N my room was a messed… ahhh… malunya…. Tidak menunjukkan jati muslimin yang baik…

i'm a stalker, so sorry tak mintak kebenaran sebelum curi gambar from ur wall fatihin

^^


No comments:

Post a Comment