Tuesday, February 07, 2012

~DON'T JUMP TOO HIGH~

BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM
(DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH, MAHA PENYAYANG)

ASSALAMUALAIKUM WARRAHMATULLAH HIWABARATUH
(SALAH SEJAHTERA KEATAS KAMU SEMUA)

HELP ME FIND MY WAY
Well, am I lost? Sesatkah aku??? Well, it a sort of twisted way, I am... Dalam mencari identiti diri.aku masih sesat, masih kabur. how did I noticed this... well... follow the following conversation <skit ja conversation tuh>

“Kami nie pon bukan pandai sangat bab agama nie. Duk tengah duk mencari diri lagi nie.”

“Yelah, bukan korang jer. Aku pon sama gak. Aku pon tengah dok mencari diri nie. Mencari identiti diri. 
Mencari diri sebagai seorang Islam”

“Eh3!!! Kalu ko tengah mencari diri, kami nie pulak, bukan tengah mencari diri, duk tunggu orang suruh kami cari”

“Tapi dalam mencari diri tuh, kena la slow2, jangan terlalu rapid sangat”

“Betul2 aku pernah dengar Prof. Kita kata, ‘don’t jump too high, you will ended up falling hard ”

“A’ah, betul2, kalu nak berubah, kena ada step2 dia, jangan main terus berubah all of a sudden”

“tengok cam kami, tak bukan takat short jump, tak jump2 lagi pon” dan mereka semua ketawa.

Itulah sedikit sebanyak perbualan antara sahabat2 aku sementara menunggu masa nak tengok wayang. Wow, perbualan yang agak hebatkan. Aku yang berada bersama ditepi mereka hanya diam seribu bahasa. Tak berani nak kata apa2. Yelahkan, aku pon seperti mereka juga. Sedang mencari diri.

Tapi agak menyentap perasaan dan jiwa apabila one of them mengambil kata2 Prof. yaitu ‘Don’t jump too high, you will end up falling hard’. Dan aku mula berfikir, selepas tengok wayang <yelah duk tengah kusyuk focusing on the story>, aku mula berfikir about. Thinking and thinking.

Did I jump too high? Did I change to rapidly? And i start to wonder. Sepanjang perjalanan after that  ‘gathering’ with my friends, the whole trip dari Jalan Imbi ke Kl Sentral <monorel> then dari Kl Sentral ke Putrajaya <train ERL>, I keep on pondering on  myself a.k.a muhasabah diri.

Did I really jump so high?

Did I really change too fast?

Nak taw kenapa soalan nie bermain di benak mindaku. Well, through the whole semester, learning and befriended new people, you started to change perspective towards life. Tambah2 dapat kawan yang alim. 

You really started to think about your dunia and akhirat, about your life in the afterlife. Thinking about weather amalan dah cukup ka belum nak masuk syurga.  And you start to change, well I think I wanna change, for the better.

But, suddenly, things, bad things, alot of bad things, started to happen. Jadi mula la stress dan mula la nak jatuh. Alhamdulillah, dapat bangun semula. Thanks to my friends and to ALLAH who give them to me. Then jatuh lagi and bangun. Jatuh dan bangun.  Dan sekali jatuh dan bangun semula. Sampai la ke saat aku menulis blog ini.

Alhamdulillah sahabat2ku bersamaku dan seiring denganku mengharungi dugaan tersebut. Aku masih ingat mesej salah seorang sahabatku beri kepada aku<bukan ingat, simpan sebenarnya>

"Andai perjuangan ini mudah, pasti ramai yang akan menyertai. Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan, pasti ramai yang tertarik padanya. Tapi hakikatnya perjuangan bukan begitu,turun naiknya, sakit pedihnya umpama kemanisan yang tak terhingga, andai rebah bangkitlah semula dan andai terluka ingatlah janjinya."

That is one of many messages he sent me. Sedikit sebanyak it’s reminds me that walaupun i’m trying to change to a better muslim, theres is ups and downs, there are trials and tribulations, its hard but worth it if we remember ALLAH’s promises.

But,somehow, since that day, the quote ‘don’t jump too high, you will fall hard’ still in some sort of way still bothers me. And the fact I a message from my friends that mu abrupt changes make him feel low. It’s not the fact that he said that I’m making him feel low, but the fact that he said that i change abruptly.
Hurm... pening2... apa2 pon, i kept on praying and praying for ALLAH’s guidance...

In a sense, yes I am lost yet I am not.... Twisted....hehe

A thought to remember... "Don't jump too high, you might ended up falling hard" 

FIN

(sorry to much mixing between english and malay. dalam mencari diri untuk menulis ini, aku tercari2 nak guna bahasa yang mana. maaf yerk)

No comments:

Post a Comment