Wednesday, November 21, 2012

~Kawan : Banyak Garam~


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu





...Apa Khabar Islam...
...Apa Khabar Iman...
...Apa Khabar Hati...
...Apa Khabar Taqwa...

Apa Khabar & Apa Khabar…

Sihat walafiat kah???

Sakit kah???

Kawan : Banyaknya Garam…





Kenapa ‘Garam’ and not ‘Ragam

Hehe…

Dalam salah satu story favorite aku, dia suka menggambarkan setiap character dan situasi dalam cerita tuh mempunyai pelbagai rasa… ada yang sedap, ada yang manis, pahit, masam, masam manis dan pelbagai lagi… macam kesedapan masakan…

Jadi, seingat aku, garam lah yang menentukan rasa bagi sesebuah masakan… kalau terlampau banyak masin, kalau sedikit, tasteless a.k.a  tawar…

So, that’s why Garam and not Ragam

Tadi…

After ‘discuss’ tentang presentation PPD dan ZT, malas nak balik bilik punya pasal, saja meredah pergi Blok 6… sahaja nak ziarah rakan taulan…
<kononnya discuss>

Nak lepas rindu katakan…
<kononnya>

One thing about me is that…

Aku suka perhati orang…

Ataupun dalam word like kawan aku suka describe aku adalah…

STALKER!!!

Jadi aku perhati kawan-kawan aku…

Hehe…

Yup…

Dari sekolah rendah sampailah aku sambung pengajian masuk UKM, macam-macam kawan aku jumpa…

Pelbagai jenis rasa…

Entah, kenapa, duk usha kawan-kawan…

Aku mula la remember certain events dalam hidupku melibat member-member sehidup semati…

Purple_Ungu : aku bukan tak suka dia, tapi perangai dia macam bla blab la
Red_Merah : a’ah, dia tuh okey ja actually, tapi sometimes…
Purple_Ungu : tapi seriousely, hari tuh, memang sabar jelah..
Red_Merah : agak la kan, tapi xreti nak appreciate langsung…
Purple_Ungu : kami bukan nak kutuk, tapi, entah…

Aku yang time tuh jadi pendengar setia ja time tuh… memang benar, aku akui apa yang di omel oleh purple_ungu dan red_merah tuh betul tentang seorang ikhwah, tapi…

Kalu aku buat salah, ad aka diorang buat benda ngan sama…

Mengomel dari belakang aku…

Habis perbualan tuh, aku tersenyap…

Memikir

Dan terus memikir

Bukan aku tersentap… jauh sekali…

Just wondering…

What if people hate me…

Yelahkan, setiap orang a.k.a manusia mempunyai pelbagia ragam <garam>, ada yang baik, ada yang nakal, ada yang mulut laser kalah M16, ada yang senyap cam wallflower, ada yang garang, baran dan sebagainya…

Tapi…

Apa hak kita nak membenci si mereka yang tidak dapat jalan sama laju, duduk sama rendah dan menari sama rentak

Bukan nak kata perbualan diatas nak mereka membenci sahabat ikhwah, tetapi…

Faham tak…

If we hated others

Who say that we are likeable by others

Who say that we are not condemned by others

So???

Yup…

Kawan kita memang banyak ragam

Ada yang kita suka

Ada yang kita menyampah

Tapi

Cuba fikir…

Kita nie loveable sangat ker…

Just something to give a though about…

FIN



*****

Sekarang aku tahu semua orang tengah post tentang apa yang sedang berlaku di GAZA…

Aku nak gak post tentang kejadian tersebut

Tapi

Aku tak cukup ilmu nak cakap tentang isu tuh

a.k.a

takut tersalah info

hehe…

tapi ad abaca gak kat fesbuk

Cuma tak berani nak ulas…

Okey

ByE

Sorry kalu post nie merapu sikit

hehe


No comments:

Post a Comment