Friday, November 23, 2012

~Tolong Nasihatkan AKu~


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu





Faiz, Faiz, boleh tak tolong aku???
Erk, tolong apa???
Tolong nasihatkan aku
Nasihat??? Aku rasa hang la orang yang paling baik dikalangan kita weyh
Tapi, nasihat lah aku? Mesti ada nasihat punya???
Erk???
Apa-apa nasihat pon boleh
Hah???

Hehe…

Kalau nak taw…

Itulah perbualan antara aku dengan seorang sahabat aku… nama dia pun Faiz jugak. Tapi aku panggil dia FJ a.k.a Faiz Jalil.

FaiZ JaliL


Orangnya baik-baik sahaja… ilmu amat tinggi… akhlak sangat baik…

Cuma

Kadang-kadang tuh, nak melayan kegilaan dia bila perangai spastik dia muncul tuh ja perlu kesabaran yang agak tinggi...

Bukan agak, memang!!!

Tapi, when he in a seriouse mood, memang respect sangat!

For me, he is among the few people I put the highest respect…

Wa tabik sama lu…

Tapi, lihat perbualan tuh…

Dia, yang dikategorikan sebagai seorang yang baik, minta kita nasihat dia…

Tak tahu la samada dalam diam, dia minta nasihat dia nak ngajar aku ke pa

Tapi aku selalu assume camtuh



Kenapa perlu nasihat???

Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.
(Adz-Dzaariyaat 51:55)

Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa".
(Al-A'raaf 7:164)

Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu, dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka).
(Al-A'raaf 7:165)

Itu berdasarkan ayat al-quran…

Kalau ikut analogi sahabat aku  yakni Faiz Jalil tadi, dia kata nasihat nie macam makanan

Kalau badan kita perlu kan makanan untuk terus berfungsi

Manakala roh dan hati kita perlukan nasihat, dan juga solat dan zikr

Kita kan selalu lapar dan perlukan makanan

Samalah dengan rohani kita, yang dahagakan nasihat

Tapi benda nie, nasihat, bukan benda yang sementara sahaja, atau sekali sahaj

It’s a continuous, repetition and need to be polish

Itu berdasar sahabat aku tuh

Senyum Sokmo

kalau menurut kawan yang laen pulak, kakak Syahirah Amni

Toshiro, Kak Amni, Nabilah

kalau tiada nasihat, by means, theres is nobody to advice us

kita akan mudah lalai

kita akan mudah buat salah

kita mudah jauh daripada ALLAH

al-Quran dan zikir tuh kan mengadungi nasihat

tanpa nasihat juga kita akan jadi ego

fikir kita nie ja yang betul

yang salah, haram pon boleh jadi baik dan halal

jadi dengan nasihat inilah yang membuat kita sedar

iman kita nie pon yang kian naik kian turun menjunam

jadi nasihat diperlukan untuk balance kan balik iman kita

eh bukan balance, tingkatkkan


insyaALLAH sama-samalah kita saling nasihat menasihati agar sama-sama kita mengecapi Redha dan Syurga ALLAH

“Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru (manusia) kepada Allah dan beramal shalih dan berkata, “Bahwasannya aku termasuk orang-orang yang berserah diri (muslim).”
(QS. Fushilat [41]: 33)

The End

******

Rasa seronok sangat dapat sahabat-sahabat macam ini. Sudah beberapa kali diduga ALLAH dengan kehilangan sahabat, ada yang kembali menemuiNYA, hilang entah kemana, dan terputus gara-gara tersalah bicara… ya, ALLAH duga aku dengan kehilangan sahabat.


But after a hurricane theres a rainbow

Tetapi ALLAH beri kepada aku sahabat-sahabat yang lain macam encik Faiz Jalil ini… seronok dapat sahabat seperti dia… Alhamdulillah

Tetapi, aku masih berharap agar aku temui semula sahabat yang kuhilang itu… InsyaALLAH, ALLAH Maha Mengetahui apa yang baik untuk hambaNYA.



2 comments:

  1. bagus betul adik akk nih. nasihat2knlah akak selalu yek

    ReplyDelete