Wednesday, February 20, 2013

~Kebangkitan~



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu



...Apa Khabar Islam...
...Apa Khabar Iman...
...Apa Khabar Hati...
...Apa Khabar Taqwa...

Apa Khabar & Apa Khabar…

Sihat walafiat kah???
Syukur Alhamdulillah… Nikmat ALLAH kurniakan…



Dah lama sebenarnya nak update blog… macam-macam nak tulis…tetapi entah kenapa, everytime dah start entry, ada sahaja yang mengganggu… ilham tuh ada, tetapi, tetiba hilang dibawa angin begitu sahaja… erk… dibawa angin ke, dibawa mimpi…kih3

Sahabat yang saya kasihi sekalian…

Kenal tak blog Angle Pakai Gucci

Mesti kenal kan…

Bagi aku, dial ah blogger yang masyuk antara yang masyuk… suka baca blog dia, walaupun entry dia berjela punya panjang…

Entry dia yang terbaru nie memang menyentap, merentap dan merenggut perassan… mana ketidaknya, memang kena kat batang hidung…

Baca ja, terus jantung berdegup kencang a.k.a tachycardia…

Dup dap dup dap…

Entry yang dimaksudkan adalah…

Wahai Tuan Duktur Jangan Futur

Dan

Fafirru Ilallah

Cuba sahabat baca apa yang cuba disampaikan oleh blogger tersebut…

Betul

Aku terkesima

Aku terpana

Paling senang cakap

Memang aku sentap


But I’m not so offended

Apa yang cuba disampaikan oleh blogger tersebut ada benarnya…

Tambahan pula aku sebagai pelajar perubatan dan bakal doctor (insyaALLAH)

Tambahan pula, apa yang disampaikan

Memang kena batang hidungku

Dush…dush…

Tidak dapat ku nafikan

Jikalau semasa sudah berkerja, kegiatan dan gerakan dakwah dan tarbiyah berhenti, usrah dah entah kemana, dan daurahnya hilang kemana, apatah lagi pada waktu pelajar, pada waktu final semester, apabila assignment, case report, short and long case dan tak lupa pula professional exam nanti…

Aku akui

Inilah apa jadi pada diriku…

walaupun aku belum masuk final sem

walaupun aku belum masuk alam pekerjaan

baru sahaja masuk semester ke4

Aku tahu aku tak alim sepertimana sahabat aku yang lain…

Tetapi…

Kemana semangatku pergi…

Semangat semester pertama dan keduaku…

Kemana perginya usrah???

Kemana perginya daurah???

Kemana perginya solat berjemaah???

Kemana perginya solat sunat dhuha, witir???

Kemana perginya bacaan al-quran, mathurat dan zikir???

Sedihkan

Semakin waktu berlalu, terasa semakin jauh dengan ALLAH

Semakin minit berterbangan pergi, terasa ibadah semakin kosong

Semakin usia meningkat, jiwa dan roh muslimin it uterus bertukar habuk…

apa dah jadi dengan diri ini



Fafirru Ilallah

Segeralah kembali kepada ALLAH

Ya itu yang perlu dilaksanakan

Dakwah… dakwah juga…

Belajar… belajar juga…

Buat apa-apa pun, niat biar betul, biarlah niat untuk mencapai keredhaan ALLAH…

Wahai Tuan Duktur Jangan Futur

Ya Hamba ALLAH, jangan engkau futur dari medan dakwah…

Ya Hamba ALLAH, jangan engkau futur dari medan jihad…

Ya Hamba ALLAH, istiqomah lah dalam jalan ALLAH…

Terasa sedih apabila terkenang kembali semester 3 yang banyak dibuang masanya… rasa kesal bila diri ini futur…

Aku mahu Bangkit
Aku mahu berubah

Tidak mahu lagi berasa mudah kecewa… tidak mahu tumpas dikala ditimpa dugaan… betul apa yang dinyatakan oleh blogger tersebut, dugaan yang kita timpa sebenarnya sangat kecil jika di compare kan dengan para anbiya’ pada dahulu kala…

Tidak mahu lagi terperangkap dengan rantaian masa lampau… kekecewaan gagal paper dan lain-lain, biar ia dimasa lampau, jangan mengganggu diriku masa kini….

Istiqomahlah dalam mujahadah…

Ya mujahadah itu pahit

Kerana syurga itu manis…



Aku mahu bangkit…

Aku cuba bangun dari kejatuhanku…

Aku cuba istiqamah

Aku cuba berubah

Sedikit demi sedikit

Taking baby steps

Tidak mahu jatuh kembali

Tidak mahu semangat kian pudar dikala dtimpa dugaan

Cuba ketuk pintu hati

Tanya akan iman yang kian naik dan kian turun…

Pasak iman dengan sekukuh-kukuhnya…

Disertakan niat hanya untuk ALLAH yang Maha Esa

Terima Kasih Ence Gabbana Penulis Blog Angel Pakai Gucci…

Ku Cuba Bangkit Untuk Menjadi Seorang Muslim Yang Lebih Baik

                            **********


Pagi tadi aku tak pergi lecture

Bukan sebab aku ponteng ek

aku tak pergi sebab tiba-tiba bangun kena migraine

rasa bersyukur sangat dapat ikhwah seorang nie

dia sedar aku tak datang lecture dan dia sms aku tanya sebab

so gitaw la migraine

terharu sebab ada orang sedar dan ambil berat

dia suruh aku pergi jumpa doctor dan rehat petang

untung badan tiada kelas petang

a little gesture of kindness dah cukup buat aku rasa hilang rasa migraine

thanks sahabat (^^)

No comments:

Post a Comment