Monday, February 11, 2013

~Beyond the word 'Maaf'~


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu


Love...Laugh...Live...
...Apa Khabar Islam...
...Apa Khabar Iman...
...Apa Khabar Hati...
...Apa Khabar Taqwa...

Apa Khabar & Apa Khabar…

Sihat walafiat kah???
Syukur Alhamdulillah… Nikmat ALLAH kurniakan…

Sakit kah???
Syukur Alhamdulillah… kaffarah dosa…

Maafkan daku topic entri aku pada hari ini… sahabat tahu tak maaf itu apa? Actually, aku ada la jumpa satu blog nie tentang asal usul perkataan maaf tapi… aku rasa aku nak research lebih lanjut lagi…hehe

“Nabil, aku mintak maaf… seriuzly aku terlupa nak cari data pasal thrombocytopenia purpura”

“Relax la Ummi, japgi kita gi research kat library. Tara hal lah”

Faham tak situasi kat atas…

Maaf dan memaafkan

Kita, sebagai manusia yang biasa, obviously tak sempurna, tidak lari daripada melakukan kesalahan… yelah, kita nie bukannya maksum… so in our everyday life, semestinya kita akan secara tidak sengaja <ataupun sengaja> akan melakukan kesalahan… and by right, kita akan memohon kemaafan atas kesalahan tersebut… ataupun, kita akan berada di situasi dimana kita perlu memaafkan orang lain…

<mohon maaf bukan hanya kepada orang ja ek, makhluk ciptaan lain kalau kita buat salah kita kena mohon maaf jugak ya, kalau kita buat salah kepada ALLAH pun kita kena mohon maaf kepadaNYA>

Cuba kita selidik diri kita sikit, sahabat dan aku sendiri, dalam masa seminggu ataupun paling mudah, sehari, berapa kali kita berada dalam situasi memaaf dan memohon maaf… banyakkan… walaupun dosa sekecil hama pun, perlu kita mohon maaf tau… cuba lihat, berapa banyak khilaf kita sering lakukan dalam sehari…

The Key and Chest

Dalam al-Quran pun banyak menceritakan tentang maaf…

Antaranya

"Balasan terhadap kejahatan adalah pembalasan yang setimpal, tetapi barangsiapa yang memaafkan dan berbuat baik, ganjarannya ditanggung oleh Allah"
(Al-Syura : 40)

"Hendaklah mereka memberi maaf dan melapangkan dada Tidakkah kamu ingin diampuni oleh Allah?"
( Al-Nur: 22)

Ada banyak lagi surah seperti

Al-Imran ayat 152 dan 155
Al Maidah 95 dan 101
Al Baqarah 51 dan 52

Tapikan…

Kenapa some of us human beings, rasa susah yang amat, nak memohon maaf dan memaafkan orang…

The big WHY???

The Key To Knowing
Kalau sahabat sedarkan, sekarang kita hidup dunia yang amat mencabar… A dog eat dog world… hidup hang masalah hang, hidup aku masalah aku… liang lahad lain-lain, kisah apa aku, pandai-pandai la aku jawab dengan malaikat dan ALLAH nanti…

Dunia Ke’AKU’an

Terasa nak sekeh gak hamba ALLAH camnie…

Yeah, aku faham, its kinda hard to ask forgiveness… yelahkan, malu satu perkara, nak pergi berdepan dengan malauan, opps, sahabat yang kita bersalah tuh…

It’s not hard because of what, it’s just the fact that we need to admit that we are wrong… also known as, kita nie ego sikit dan tak nak admit kita salah…

<Ek eleh, dah taw salah, tak nak ngaku, tembak guna bazooka baru taw>

Yeah, that’s the big issue, our big headed EGO!!! Walaupun kita tak bersalah pun, cuba kita merendahkan diri kita a.k.a ego kita, to apologize for the things we make wrong or even not...

Woah..Woah..wait up…

Nie bukan apply kat meminta maaf ja, it’s also apply to memberi maaf… sedar tak kadang-kadang, kita dengan selamba badak ja tak nak memaafkan si malaun.. opps… sahabat kita yang bersalah… kita mula la nak kata ‘tiada maaf bagi’ ataupun version mat/minah salleh sikit ‘talk to the hand’

Attached and Free
It’s not that hard to say

‘weyh, aku mintak maaf atas apa aku buat tadi kat hang’
<alamak skema karat la pulak>

‘dude, sorry for what I did’
<Simple right>

‘sorry’
<paling simple nak apologize>

Well hello, simple ja weyh nak ungkap kata-kata mohon maaf…

It’s also not hard to say

‘it’s okey, aku maafkan kau’
<skema + mat/minah salleh>

‘tara hal lah’
<simple>

‘It’s okey // okey’
<paling simple nak forgive somebody>

See… tak lebih dari 1 kilo joule pon… okey yang jadi sampai 100 kilo joule sebab nak explain, nak pujuk, nak menangis segala bagai… tapi point ja okey right…

 I'm Sorry


Nie tidak, kita dengan ego kita dengan selamba badak bagi respons…

‘Heys, kisah pa aku, aku buat salah ngan dia… he had it coming… he deserve it… so watpa aku nak apologize kat dia…’

‘apa hang ingat apa hang wat kat aku tadi senang lenang aku nak maafkan hang… huh… hang pikir weyh, cuba pikir… terluka hati aku weyh… tiada maaf bagimu… talk to the feet’
< =.=’ ter overrated with the drama pulak>

Nak taw the problem tak

The problem is US

We are our own worst enemy

Okey, maybe that phrase selalunya bagi kat orang low conficent, I should know, I’ll get that a lot…

But betul la, kita la musuh terbesar dalam hidup kita… selain daripada syaitan dan iblis laknatullah… diri kita, ego kita yang menghalang kita, menarik kita daripada mengungkap kata-kata tersebut…

Menghalang kita berlapang dada…

Menghalang kita berbuat kebaikan…

poison in a glass
Kalau nak taw, memohon dan memaafkan merupakan salah satu nikmat… ada satu hadith tapi dah lupa sapa perawinya…

Rasululllah S.A.W bersabda...
Sebelum kamu tidur, memohon maaf dan maafkanlah orang yang terdekat denganmu dan seterusnya semua orang

Cuba sahabat bayangkan, kita tidur tanpa memohon maaf ataupun memaafkan orang…. Boleh ka tidur dengan memikirkan dosa yang tidak diampun oleh orang tersebut… boleh ka tidur dengan dendam kesumat tidak memaafkan orang…  boleh rosak hati sahabat…

Cuba bayangkan, malam tersebut… merupakan malam terakhir sahabat… nafas yang dihembuskan, merupakan yang terakhir… belum sempat sahabat memohon maaf dan memaafkan sesiapa… apa mahu jawab dengan ALLAH Taala nanti atas ego sahabat…

Astagfirullah Al Azim

Aku yang tulis blog nie pun boleh jadi takut dan seram…

Nie pesan mak aku kepada aku dan adik beradik aku…

Cuba bayangkan, sedangkan ALLAH Yang Maha Agung dan Rasulullah S.A.W, manusia yang agung serta kekasih ALLAH, boleh memaafkan… apatah lagi kita yang tak sempurna… siapa kita untuk tidak memohon maaf serta tidak memaafkan sesiapa… siapa… kita nie hanya hamba ALLAH dan umat Rasul… kita tidak layak…

Seriusly, it’s not hard to ask forgiveness and it’s not any less harder to forgive…

**********
The Spilled Tea 
Kalau orang baca blog nie mesti dah speculate macam-macam… like why topic nie...

Well, I met two of my high school friends and we talk, and talk… the three of us still have issues with our friends…

One of my friends, lose her friend, just because of a small misunderstood between them… for her, maybe it’s small, but her friend looked at it at a larger scale… but it doesn’t mean, it’s unforgiveable…

Like I said, who are we compare to ALLAH Taala…

While me, going out with them make me reminiscence my memories in high school… well, I could say there some people I hold grudges against them… I really want to actually to see them, and just to say I’m sorry…

And I also remember what few of my friends did to me in chemistry lab… well, it’s a dark past, which I could never forget nor forgive back then… but I thinked about it with my two friends, do I really forgave them… well, I do now…

And also, I saw some pictures in my memory box which bring back some sweet and painful memories… and yet I can still smile…

An Island of Emotions
~Spread the Love~
~Embrace the Memories~
~Seal the Moments~

~FIN~

No comments:

Post a Comment