Wednesday, June 05, 2013

~ Breaking The Barrier ~

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Best Wishes Upon You, And Blessing Upon You and Barakah ALLAH upon you

...Apa Khabar Islam...
...Apa Khabar Iman...
...Apa Khabar Hati...
...Apa Khabar Taqwa...
…Apa Khabar & Apa Khabar…

Minggu study dah menjelma,dah masuk 5 hari dah… tekanan jiwa sekarang amat tinggi, dengan 4 modul perlu di study dan ditambah pula 2 modul tambahan… rasa nak dihantuk ja kepala ke dinding…

Iman sekarang amat lemah… iman sekarang teramat diuji… banyak sungguh dugaan menimpa aku time study week nie…hari pertama cubaan untuk study gagal apabila memikirkan masalah yang kian menjadi barah…


Dugaan… senior kata, orang yang hebat, selalunya ALLAH akan ujinya dengan dugaan yang hebat… senior juga kata, ALLAH nak mantapkan lagi iman aku dengan ujian-ujian hebat ini…

Hebat? Hebat kah aku… iman di dada ini masih lemah, masih tatih mengenali agama…

“Faiz, akak maybe tak faham apa faiz alami, tetapi akak harap faiz tetap sabar dan bertahan… mohon petunjuk dan kesabaran dari ALLAH…. Mesti ALLAH sediakan hikmah yang besar kat Faiz, cuma Faiz mungkin tak nampak lagi ja… tak semua orang dapat ujian camni, maksudnya ALLAH nampak Faiz seorang yang kuat dan mampu hadapi ujian nie… ujian nie bukan tanda ALLAH benci Faiz, tapi ALLAH sayang lagi kat Faiz…”

“Faiz cuba lihat paper hari nie, macam2 berita keluar, kena dera, kena buang dan macam-macam lagi… lagi sedih… masalah yang satu tuh, Faiz jangan fikir sangat, sekarang akak nak Faiz focus study dulu, doa kat ALLAH minta yang terbaik… Faiz jangan duk sorang-sorang… cari sahabat yang baik agama and akhlak… akak pasti, diorang akan tolong Faiz”

~Kak Hidayah Akemipotter~

“<after berjela punya nasihat> apa yg aku perasan..masalah yg ko ada,ko selalu duduk sorang2,padahal waktu bersendirian la waktu yg plg senang hati kita dinoda syaitan..sikap aku,waktu aku sedih,au akan pergi jumpa kwn..aku sembg ngan diorg..aku buat lawak..aku gelak ngan diorg..dr dulu lg aku buat cmtu,tu yg sampai skrg perangai jd gila2..

tp aku x expect ko jd mcm aku..atleast pecah kan barrier yg menghalang ko utk lebih mesra dan rapat dgn org lain..

sorry la aku direct ckit x ni..sebab aku rasa punca utama dia adalah bila ko duduk sensorg,ko akan fikir bukan2..dan kadang2 bukan ko nak pun fikir mcm tu,tp semua tu bisikan syaitan yg suka tgok manusa sendirian bermurung...

hahaha..sorry la...k aku ada kelas ni..

pcahkan barrier tu atau ko akan still mcm tu smpai bila2..

masalah perlu disetelkan..bukan larikan diri dari masalah..

aku percaya ko mmpu..”

~Luqman Hakim~

“faiz...semua org support faiz..just either u realize or not...”

~Daus Demaxille~



…Breaking the barrier…

Masalah aku dulu kini dan selamanya, aku suka bersendirian dan isolate diri… entah kenapa, inilah attitude buruk yang aku ada… kalau ditanya kawan-kawan sekolah menengah, aku jenis suka beramai-ramai, not a loner… entah, they said that, but I still thinked I was a loner back then, the difference is, they approached me… matrik pon sama gak…  a loner by heart, cuma da 4, 5 kawan yang akan ada ditepi, tuh pun tak selalu… zaman uni, kawan-kawan aku kata, aku jadi loner after crisis aku dengan seorang sahabat, tapi aku rasa bukan sebab dia, just aku memang jenis loner, nak wat camna, in time aku akan jadi lone wolf jugak, even without the crisis…

…Breaking the Barrier…

Daripada nasihat kawan-kawan aku, most of them, suruh aku cari kawan… be in a group… entah… aku tak reti bersosial… tak reti nak jadi not a loner… loner bukan maksud aku tak terus kawan, outcast camtuh... cuma aku suka bersendirian... 

aku bukan a loner sangat… aku just suka dalam kelompok yang kecil, 2,3 orang, max 5 orang… but most of the time I like to be with myself…

<mengeluh>

Maybe I should break that barrier…
Rasulullah SAW pernah bersabda seekor kambing lebih mudah diterkam serigala daripada sekumpulan kambing…

Faham tak hadis tersebut…

Kambing tuh ibarat kita dan serigala tuh ibarat syaitan dan maksiat… jadi, kalau kita bersendirian, its easier to drift from the right path rather than in a group…

<mengeluh lagi>

I’ll try

********
Ujian/masalah yang aku alami dah selesai, tapi entah kenapa aku masih risau… eventhough they said its already solve, I think they just hide the truth just because I have my exam coming up… paranoid much…  aku tak mampu meletak ketepi kejadian tersebut… akibatnya, study memang kelaut, eventhough aku dah jumpa kawan-kawan yang boleh tolong aku… that’s the problem being me, I like to think a lot, spesis jenis memikir rather than let it go… next week exam… I don’t know how I’m gonna get through it…. Kawan-kawan suruh letak problem tuh ketepi… ingat mudah ka apa… aku tak marah walaupun agak marah bagi nasihat camtuh, its not easy to put things aside… atleast they are there for me…

Alhamdulillah, malam pertama aku tidur bilik kawan sebab takut aku buat benda tak betul cam terjun bangunan… duk tingkat 3 bahaya… iman tengah lemah, ada ingat dosa pahala… hari kedua boleh tidur sendiri, idea2 bodoh tak muncul, so selamat nak tidur w/o any company…

Breaking That Barrier

Kembara mencari Sahabat


<wah boleh buat tajuk novel nie>
*Peace*



No comments:

Post a Comment