Thursday, June 20, 2013

~Lending A Hand~

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Best Wishes Upon You, And Blessing Upon You and Barakah ALLAH upon you

Syukur Alhamdulillah, dah selesai final… maka dengan ini, aku isytihar diriku bebas dari cengkaman final…

Eh? Yeke bebas? Tapi, ada lagi final untuk sem akan datang kan… so, belum bebas lagi… dan jangan lupa… final yang paling last… final diakhirat jangan dilupai… hehe…

Guys… sebelum nak masuk mukadimah topic blog pada hari nie, cuba hayati dulu al-kisah dibawah… ^^

**********

Pagi yang indah, dua orang sahabat sedang berjalan menuju kearah stesen monorel chowkit setelah selesai memulangkan kunci lab di fakulti. Setiba mereka di stesen tersebut,  escalator rosak dan sedang dibaiki, maka terpaksa mereka menggunakan tangga. Dihadapan mereka, jarak beberapa anak tangga, kelihatan seorang perempuan, agak besar saiznya, sedang mengangkat baby carriage. Tampak dia menghadapi kesukaran kerana saiznya yang agak besar.

Sedih, mereka yang disekeliling, hanya memlihat, melalui tanpa mahu menolong. Sahabat aku agak laju melangkah, sehingga melepasi kakak tersebut. Aku cuba kejar, seiring aku dengan kakak itu, aku berhenti. Kakak itu berhenti sebentar, letih. Aku pegang carriage tersebut dan terus bawa sehingga keatas.


“ saya tolong angkatkan ya kak”

“terima kasih adik” kata kakak tersebut, sambil mengelap peluh didahi.

Sampai sahaja diatas, kakak tersebut mengulangi ucapan terima kasihnya. Seorang lagi kakak, memegang seorang anak kecil, mungkin umur dalam lingkungan 2,3 tahun, juga mengucap terima kasih.

Aku hanya senyum dan sambut ucapan tersebut. Kawan aku menunggu di kaunter. Semasa menunggu monorel, kawan aku menegur aku…

@ Baik gila kau tolong kakak tuh…
 # Yang kau tak tolong tuh pehal?
@ Entah… Eh, kenapa kau tolong dia?
# Perlu ka sebab… dah nampak orang tengah susah, tolong la…
@ Jahat kan aku, tak tolong dia…
# Kau yang cakap, aku tak kata-kata apa…

Setelah selesai membeli-belah (sebenarnya lebih kepada window shopping sebab duit takdak), kami pon mahu pulang ke kolej. Semasa dekat stesen monorel bukit bintang, aku sudah melepasi kawasan tiket, ternampak seorang kakak sedang memikul kotak besar. Kakak tuh sedang cuba nak scan chip dia. Tetiba kotak dia jatuh. Kawan aku sewaktu itu, sedang scan chip dia.

# Amin, kenapa tak tolong sis tuh tadi?
@ Hehe (sengih kerang busuk)
# [-.-“]

Cerita ini dari sumber yang sahih dan mungkin ditambah tolak beberapa scene… hehe

**********

Okey, cuba fahami apa yang aku cuba sampaikan…

Xpaham?

Xpa, aku pon bukan reti buat cerita yang ada moral…hehe

Apa yang cuba aku sampaikan… kenapa susah sangat kita nak tolong orang… I mean orang in terms of  those random people in the streets, yang kita tak kenal dan sedang mengalami kesusahan..

Kita nampak orang sedang bawak benda berat atau terjatuh tangga, ataupun apa-apa sahaja, kita hanya mampu melihat dan jalan. Nak tolong jauh sekali apatah lagi menolong.

Adakah ini norma masyarakat kita… cuba fikir-fikirkan…


Sesetengah kita, nak berdakwah kepada non-muslim, nak jihad tapi… nak tolong the common people in the streets pon tak mahu. Pernah tak lalu dekat kaki lima mana-mana, and u see a beggar, a non-muslim beggar… pernah kita celuk kocek kita dan bagi sedekah kat dia… pernah tak… susah nak nampak… yang nampak berduyun-duyun nak bagi sedekahn kat beggar muslim…

Guys, have ever heard or read the hadith about Rasulullah S.A.W and the blind old Jewish lady. Pernah kan… so, kita tak perlu la sekadar nak tunjuk jihad and berdakwah hanya melalui bagi ceramah or pergi berjuang… dengan kondisi kita sekarang yang entah iman tahap mana, kita boleh berdakwah dengan menunjuk akhlak yang baik, yakni dengan menolong orang, samada muslim or non-muslim…

Cuba kita lihat, sekarang semua orang nak pergi berjihad di Syria… itu dimulut, hati dan anggota badan yang lain tuh, entah la macam mana… tapi, I have something to say…

“You guys nak pergi Syria nak jihad, you guys nak kahwin dengan gadis Syria sebab nak tolong, nak jihad. You guys, tak perlu pergi Syria. You guys just perlu go out into you own country and see your society, your community a.k.a your ummah! Your ummah is not sleeping, it’s dying. Cuba lihat ummah anda sekalian, mereka kian lalai, kian lupa, sudah tak tahu nak beza halal dan haram… You guys, u don’t need to go to Syria to show your jihad, just be in your own country and save your ummah, who are dying infront of your eyes… jangan ikut pepatah melayu kera dihutan, anak dirumah diabaikan… eh betul tak?”

Eh, dari nak cakap pasal lend a hand, dah melalut sampai jihad… erk… hehe..

Apa kata korang tengok vid LifeVest nie... rasa pernah post dah sebelum nie, but theres no harm in re-posting...



Apa-apa pun, nie pendapat saya sebagai orang muda, yang masih kurang ilmu di dada, masih mencari, masih jahil, masih terjatuh tika diuji, dan sedang bangkit dari setiap kejatuhan… andai apa yang disampaikan salah, minta tunjuk ajar, jangan sekadar menunujuk kesalahan… ^^

**********

Actually, this post about lending a hand is credited to my roommate during my first year in med school… He is a nice guy, who often there for his friends, to lend any help in any way… when we were roommates, in our first year, he often went out to see his friend in Bangi. Along the way, he met a few people such as a blind man, an old lady and beggars, often when he told me, that he empathies them. And he always helps them. 

and everytime i saw somebody in need of help in the streets maybe a blind man, an old lady even a beggar, i would remember of him and think what he would do, what kindness would he shared. and in the same time, I want to do the same great deed like he would, if he were there...
This post is credited to him, my roommate. Eventhough the way we are now are _(fill in the blanks)_ I still wishes and pray for him the best, in this life and the life hereafter…

May ALLAH blessed him

^^

Jazakallahu Khairan Kasira


2 comments: