Wednesday, February 18, 2015

Medical Student Syndrome

Assalamualaikum Warrahmatullah Hiwabarakatuh

Selamat Sejahtera

Dah 2 bulan berlalu tanpa sebarang nukilan, tambahan aku dah totally privatekan blog nie.

Kononnya nak delete than nak buat blog baru, kerjasama dengan sahabat lain.

Tapi…

Blog nie terlampau banyak sangat kenangan…

Lagipun, reason 2 bulan tak menulis sebab ada tropical depression melalui kawasan aku…

Hehehe, my private and personal tropical depression…



Medical Student Syndrome

Well, syndrome nie usually akan berlaku dikalangan medical student yang selalunya baru masuk ke dunia medical school.

Apabila pelajar medical/perubatan sedang belajar sesuatu penyakit berserta symptom-symptom penyakit tersebut, mereka akan merasakan mereka ada penyakit tersebut.

Contohnya, kalau tengah belajar tentang denggi, dan kalau ada demam or rashes, mula rasa ada denggi, padahal demam biasa.

Ataupun, tengah belajar Hodgkins Lymphoma dan kalau ada lump/benjolan kat area mana2 mula la fikir diri sendiri ada penyakit tersebut.



Well, its quite common among me and my friends…

Eh tapi, kalau betul2 ada symptom macam denggi tuh, pergi la check…

Dan…

Ada lagi perangai medical student yang tak didokumentasikan…

Contohnya…

Situasi A

Aiman: weyh, aku demam ar. (batuk)

Luqman: aah la, weyh jom ar pergi Emergency Department (ED), xpon klinik.

Aiman: taknak ar aku. Aku ok ja. Rehat nanti ok la.

Luqman: jom la, dekat ja kot ED.

Aiman: Serius takpa.

Dah taw sakit, taknak pergi klinik or ED…

Situasi B

Luqman: nah panadol, makan dua biji.

Aiman: letak la situ dulu, nanti aku makan.

Luqman: jangan lupa makan…

Aiman: iye

Padahal tak makan pon.

Situasi B

Luqman: weyh jom la pergi ED, aku boleh ambil darah hang.

Afiq: aku boleh cucuk IV antipyrectic

Luqman: boleh kami isi logbook…

Ini kita panggil logbook syndrome.

Sekian Terima Kasih

Jazzakallah Khairan Kathira

Sumber:
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=30951


No comments:

Post a Comment