Wednesday, March 11, 2015

Amar Makruf Dan Nahi Mungkar : Kuasa

Amar Makruf dan Nahi Mungkar : Kuasa

Assalamualaikum Waarahmatullah Hiwabarakatuh

Selamat Sejahtera

Rasa semua sudah sedia maklum akan maksud amar makruf dan nahi mungkar...
Tapi takpelah, kita refresh balik...

Amar makruf : mengajak kearah kebaikan
Nahi mungkar : meninggalkan kemungkaran



Firman ALLAH Taala
Hendaklah terdapat antara kamu segolongan yang menyeru dengan kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya."
(Surah Ali-Imran, ayat 104)
Sabda Rasulullah SAW 
"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)



Dan kita sedia maklum bahawa terdapat tiga cara untuk amar makruf dan nahi mungkar iaitu
1) hati (selemah-lemah iman)
2) mulut
3) tangan/kuasa
(Correct me if I'm wrong)

Okey, rasa cukup la sekadar kita refresh setakat itu...

Sekarang the main issues...





A few days back, ada satu program makan malam telah diadakan serta mempunyai tema tertentu. Seperti makan malam yang biasa, yang merangkumi jumlah peserta dan hadirin yang ramai, dan dalam apa jua program pon, semestinya ada slot hiburan, dalam bentuk nyanyian atau pun apa-apa sahaja yang boleh buat para hadirin entertain....

Don't get me wrong, it was a marvelous ceremony and dinner, i really enjoyed it. Haha, eventhough datang semata2 support program kawan-kawan bertungkus lumus menjayakan progam makan malam tersebut...

Hiburan. Yes hiburan, suatu isu topik yang mungkin boleh dikatakan hot atau sensitive bagi individu muslim.

Dalam majlis makan malam tersebut, hiburan yang disajikan merupakan dalam bentuk solo singing, medley singing, band, cultural and pop dancing and fashion show. Not forgetting lucky draw.

Dan of course apa bila datang hiburan berbentuk cultural and pop dancing, fashion show, most of the 'geng akhi ukhti' mesti akan tunduk kepala memandang lantai, tidakpun menghala arah mata ketempat lain. Dan mula lah muncul status islamis di sosial media seperti facebook, twitter dan instagram (IG maybe tak kot).

Contohnya:

"Kenapa organizer buat program begini"
"Eh, dimana kuasa organizer yang muslim ini"
"Astagfirullah al azim"
"Tatkala rakyat dipalestin sedang di bom, kami disini sedang enjoy ourself, astaga"

Termasuk juga la di blog yang mengkritis....

Honestly, I am a part of them, the only difference is that I didn't  post in FB, IG, or twitter. Aku pon sama2 tunduk bawah, main phone. And, we are so transparent and hipokrit.

Benda nie aku tak sedar sampai kawan aku tegur aku.

"Mesti geng akhi ukhti tunduk kepala kan time tuh. Tak pon leave dinner awal. And then be istigfar di meja masing2. Pastuh mula la mengkritik, persoalkan kenapa program buat macam ini sedangkan kita muslim. Apa jadi kepada pemantau program yang sepatutnya elakkan benda ini berlaku. Sahabat, kalau mengharapkan pemantau berdiri seorang diri tanpa sokongan, adakah akan tertegak daulah islamiyah? Bila program tengah mencari organisasi, kita tak nak stand up untuk jadi part of the team. Tapi bila ada program berbentuk islamik, kita laju ja raise our hands and be part of the team. Kenapa? Sebab, bila program itu memang bentuk islamik, cabaran dia kurang compare tuh program yang tiada basis islam seperti program makan malam. Bila join program macam ini, kita nak fight nak elak kemungkaran, susah, apatah lagi yang kita lawan itu pihak yang kuasanya lebih besar dan tinggi dari kita. Tipikal akhi ukhti syndrome everywhere. Dan kita pon is part of that syndrome"
-Mamat Sentap-

Its the hard to swallow truth. Kenyataan yang nyata lagi jelas.

Believe me, aku pernah menjadi one of the high rank in an organization, and it is hard to prevent such kemungkaran happen, apatah lagi when we are fighting people who are stronger and more influential than us.

Believe me, stop questioning the power of the muslims in the organization. They are trying their best to stop such things from happening. But sometimes, their power are not enough.

Yes dan ok, istigfar lah when you see such kemungkaran, but tolong jangan pertikaikan kuasa orang lain dalam menghalang kemungkaran tersebut, but pertikaikan diri sendiri.
Sebab kita sama2 mempunyai kuasa tersebut, cuma kita sahaja yang pilih untuk mencegahkan dengan hati, yakni selemah-lemah iman.

Maaf andai mengguris perasaan sesiapa yang membaca, especially geng akhi dan ukhti.
Moga sama-sama kita dapat manfaat serta ibrah dari perkongsian ini yang aku dapat dari sahabat...



Jazzakalan Khairan Kathira

No comments:

Post a Comment