Thursday, August 18, 2011

SIAPA AKU & NIAT BUAT BLOG


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Bismillahirrahmanirrahim, selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w pembawa rahmat sekalian alam..

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan, Selamat Menjalani ibadah berpuasa serta solat terawih dan witir. Sekarang nie, kita dah melepasi fasa pertama, dalam fasa kedua dan dalam beberapa hari lagi akan masuk fasa ketiga dalam bulan Ramadhan. Saya harap setakat ini, para pembaca puasa penuh dan belom meninggalkan solat sunat terawih. Walaupun sunat, ini mungkin Ramadhan terakhir kita, jadi bila lg nk cekup peluang utk mendapat pahala berlipat ganda ini....

Okey, jikalau korang baca entry kat atas, korang akn nampak tajuk “SIAPA AKU” dan “NIAT BUAT BLOG”. Okey, first of all, mintak maap yerk kepada sesiapa yang jenis pro Bm dan pr Bi, saya nie pro Br a.k.a Bahasa Rojak. Ribuaan kemaafan yerk.  Nama saya as you see at url kat atas, Faiz Nasron, most of u all mesti akan pikir nama penuh saya Muhammad Faiz Nasron Bin ****, tp actually bukan. Saya kata camtuh koz dari kechik sampai dah besaq dah, everybody always assume like such, tp nma sebenaq saya adalah Muhammad Faiz Bin Nasron. Some of my frens kept calling me Faiz, and for unknown reason y, baru2 nie depa dok panggil Faiz Nasron. Xtaw knapa malas nak amek taw. From the words such kechik, besaq n sebenaq, u all can concluded that I’m from area2 utara Malaysia. Yes, u are right. Saya duk Kedah, for more information bleyh tengok kat profile saya.


SIAPA AKU... apa lagi tentang diri saya that i can share with you... haha, my hobbies... saya nie memang suka membaca, dan buku yang paling saya minat adalah novel. Okey, i repeat myself again, I LIKE READING NOVELS. Tak kisah la BM ataw BI, romantik ataw islamik, i like all of it. Mesti pelik kan, laki + novel. Haha, wahai pembaca, bukan semua laki suka komik, dan bukan semua laki suka novel. Ada yg suka tp bca senyap2, ini gara2 sikap prejudis sesetengah makhluk yg bergelar manusia. Saya juga suka tengok dokumentary tentang haiwan or binatang. Setakat nie novel saya paling minat adalah Denyut Kasih Medik kos ia cerita tentang kehidupan seorang doktor serta da’ie. It’s interesting, u all should give it a try. Hehe promote buku la pulak.. This is because I’m a nature lover and animal lover. I’m more towards animals. Thats is why i want to become a veterinarian tp hasrat tersebut xtercapai kerana tak dapat restu ibu bapa. Akhirnya, kena jd doktor jugak. Nak wat camner. Ada hikmah la tuh, kita sebagai hambaNya hanya boleyh merancang, DIA yg melaksanakan. And lastly, saya suka menulis. Saya minat menulis nie apabila saya da baca banyak novel. Oleyh itu, insyaALLAH, dalam masa akan datang saya akan post karya2 saya di sini, daripada biaq kat dalam lappy, baek post dalam blog kan.

Other paragraph, other story. NIAT BUAT BLOG. Actually, nak wat blog nie sebenaqnya dah lama terpendam di hati, tetapi xtercapai kerana SPM serta xdak kemudahan. Lama kelamaan terkubuq begituh saja sehinggalah 2 tahun kemudian, ya itu, sekarang, niat serta minat itu kembali setelah menerima provokasi dari beberapa sahabat serta senior, dimana mereka sendiri mempunyai blog. U all can see their dekat profile saya who i follow, depa la sahabat serta senior saya.

Okey, dulu niat nak wat blog nie actually sebab nak luahkan kretiviti serta karya2 saya kedalam blog, tetapi selepas menginjak usia 19 tahun, kretiviti tersebot menjunam serta pudar. Hehe, cakap serupa umuq dah 60 taun. Tapi, walaupun begitu, xsemestinya saya akan lupakan sahaja niat tersebot. Atas dasar ukhwah yang terjalin, sahabat saya nie, bukan provoke, tp mngajak saya untuk menulis blog. Dia sendiri bagi saya baca sedikit sebanyak article yang dia tulis. Saya kagum dengan semangatnya. Tetapi, semangat itu kembali luntur pabila karya2 tersebut semua Islamik dan berunsurkan dakwah. Bukan saya anti-dakwah, TIDAK SAMA SEKALI, cuma saya sedaq diri saya sapa, dada saya nie bukan penuh sangat dengan ilmu agama berbandingkan sahabat saya tuh. Tp selepas kena kaunseling oleh dia, serta kakak senior, InsyaALLAH saya mungkin akan menulis sedikit sebanyak tentang Islam kerna macam mereka kata, dakwah tuh wajib bg semua umat Islam <correct me if i’m wrong>. Another thing, saya juga berniat utk wat blog nie sbagai medium utk pembaca mengenali kehidupan pelajar medikal in which i will be entering a med school in this September. Dengan senang nak cakap, saya nak wat blog ni sbagai diari saya. Sya post benda yg baek2 jelah yg buruk tuh xpayah la kan. Buat apa buka pekung di dada seniri... okey itu lah niat saya nk wat blog yakni, luahkan karya2 novel, InsyaALLAH nasihat2 dan diari.

so saya rasa setakat ini dulu lah post kali nie.. kira ini adalah serba sedikit mengenai diri saya.. if u really want to get to know me more, please, leave a comment, insyaALLAH, i will entertain u,kita juga boleh mengeratkan lagi hubungan dalam dunia cyber serta menambah persahabat. ok lah selamat menjalani Ibadah Puasa dalam bulan yang penuh Rahmat nie..i hoped u all puasa penuh ok, terawih jgn tinggal. Like i said, Ramadhan ini mungkin our last, so jgn lepas peluang nk dapat pahala berlipat ganda....<3 

No comments:

Post a Comment