Saturday, September 17, 2011

~DIALAH SAHABATKU~

assalamualaikum w.b.t

coretan sms dari seorang sahabat yang amat aku sayang.....

Faiz, ang kuatkan dri ek..jgn cpt mdah mngalah,aku pun rasa cm2,tpi kna kuatkan azam n tekad..ea?aku xska bla ang cmni, aku biasa dgn dri ang yg kuat smgat, aku xmau ang sdih, aku syg ang sgt2 taw


catatan tersebut merupakan sms yg dihantar oleh sorang sahabat kpd aku smasa mnggu orientasi... dya merupakan seorang lelaki.... ya, penghantar merupakan seorang lelaki..... haha.... sekarang mesti semua terkejut kerana da perkataan sayang di akhir ayat tersebut.... ada di antara pembaca mesti beranggapan kami nie pasangan gay.... mesti bercinta kalu dah bersayang-sayang... haha.... izinkan saya memberi penjelasan... ya, memang kami bercinta, tp hanya cinta platonik.... tahu x cinta platonik tu apa.... cinta platonik ini merujuk kepada sebuah ikatan kasih sayang yang tiada unsur seksual diantara satu sama lain.... sekarang sudah paham... tidak salah jika dua sahabat untuk berkasih sayang antara satu sama laen, asalkan di lari daripada norma kehidupan.....

okeyh, sudah pahamkan.... biar saya ceritakan kepada para pembaca bagaimana sms tersebut boleh wujud... perkara ini berlaku semasa minggu orientasi di ukm, dimana sekarang saya sudah sah menjadi wargasiswa ukm.... biasalah, berada di tempat baru, mesti kita berasa keseorangan dan ketakutan... saya, sebagai seorang hamba ALLAH yg lemah, tidak lari daripada perasaan tersebut... jadi apabila perasaan takut menguasai diri, mulalah perasaan gelabah serta tension dan frust menyusul mengisi rongga2 jasad.... unsur tidak mesra alam atau lebih senang difahami, unfriendly, membuat aku kesorangan setiap masa... walaupun ak mempunyai roommate, tetapi aku tidak tahu bagaimna hendak berbicara dengannya... suasana suram mengisi bilik yang aku diami kini....

tetapi, roommate aku seorang yg telah aku kenali dua bulan sebelomnya di alam maya mukabuku a.k.a facebook... haha.... begitu juga dengan sahabat2 laen yg menjadi jiran2 ku di aras 4 blok ku.... ak di alam maya merupakan seorang yg byk bersuara dan ada dikalangan mereka seorang yg bijak berbicara mngalahkan org politik... waduh... camna boleh dikaitkan dengan politik pon tak tahu....

SENYAP.... itulah perkataan dikaitkan kepadaku oleh mereka yg tidak memberikan masa bagi menyesuaikan diri... ya, ak mmg senyap, tetapi kerana ak belum bisa mnyesuaikan diri.... maka, dengan hati yang lara, aku mngambil telefon bimbitku a.k.a handphone, lalu menelefon sahabat ak seorang ini, dan mula lah sesi meluahkan perasan... hiba, takut, sedih, frust, tension, semuanya ak luahkan kepada sahabatku yg seorang pendengar yg stia.... kata2 rangsangan disalurkan kepada jiwaku dari bicaranya... apatah lagi, semasa berbicara mataku kian basah serta suara kian serak.... tabah, berani dan sabar merupakan diantara kata2 hikmat yg diberi.... dari saat ini ak mula merinduinya... ak mahu dia bersama2 mnuntut di ukm, tp itu mrupakan suatu yang amat mustahil...

sebelum berhenti, dia mengulang kata2 hikmat lagi sekali, cuba mnguatkan semngat yg kian nipis dan semakin luntur dalam jiwaku... disaat aku menuntup fon ak, ak berasa sungguh bersyukur kerana mempunyai sahabat sepertinya... dan tiba2, bunyi sms masuk menyentap perasaan ak yang telah emosional... dan sms tersebut ak berulang2 kali baca.... kenapa dia baik sgt....

ak kembali ingat zaman matrikulasiku, dimana ak bertemu dengan sahabat aku ini.... aku nie seorang yg kuat moody dan marah.... dia lah yng sering mengena tempias... kesiankan.... kadang kala, ak sering mngabaikan drinya... pertolongan pada dahulu kala sering tidak dihargai.... teruknya ak sebagai sahabat kpd dia... ak inginkan sahabat baek untuk diriku, tetapi ak sendiri tidak baek dengan nya, mahupun orang laen... setiap masalah yg dia bicarakan kepada ku, sering aku dengar dgn lewa dan berikan solusi yang paling mudah yg boleh menyebabkan lose-lose situation.... tidak pernah ak mngerahkan telinga untk dengar dan otak utk memberi solusi yg win-win situation.... teruknya diriku....

paling yg membuat diriku semakin sayang kepadanya, adalah apabila, dia sanggup datang ke kl dari syah alam semata2 mahu berjumpa dengan aku....syah alam ke kl bukannya dekat tetapi jauh.... dia selamat smpi pada jam 10 pg dan aku menunjuknya jalan2 di area kolej ku dan bilik ku.... kemudian ak terpaksa ke putrajaya kerana mahu membuat spek mata yg hilang sehari seblumnya... ak ajak si dia, dan dia sanggup untuk teman ak walaupun kena berjalan agak jauh dan naek 2 train...selesai sesi memcari spek mata, kami berpisah di ktm serdang, dia naek train ke syah alam dan ak naik kreta kak ak ke kl... perpisahan tersebut amat mnyedihkan.... ak lambat mnghargai seorang sahabat...dan kini, kami akn berpisah dan jarang berjumpa....

dalam perjalanan pulang ke kl, ak sempat bersms dgn dia, memohon maaf atas segala kesalahanku dan kekhilafanku sepanjang perkenalan... kesanggupannya untuk datang kl dan berjumpa dgnku merupakan kenangan yg amat indah... walaupun tiada gambar utk dilihat dan dikenang, tetapi, memori indah tersebut terpahat kukuh di hati.....

maaf kab daku wahai sahabat atas segala kekhilafan... maafkan aku atas ego aku yg tinggi selama ini.... insyaALLAH aku akan menjadi sahabat yg baek dalam masa yg akan datang....

~identiti sahabat tersebut dirahsiakan atas permintaannya~

No comments:

Post a Comment