Saturday, June 23, 2012

~Termenung Sekejap : Boleh Kah???~




Hai semua… apa khabar…

Apa khabar Iman… Apa khabar Islam… Apa khabar Hati… Sihatkah…

Bagi aku… jawapannya… huhu… sendiri tahulah…

Termenung…. Kenapa ek termenung… haruskah, wajibkah atau sunatkah untuk termenung???

Termenung aku maksudkan adalah muhasabah diri la….

So, hehe, wajiblah… Kot… Mungkin… Entah…

Petang tadi, aku termenung sekejap dalam bas… aku tengah on the way dari sungai petani ke kuala lumpur… nak balik kolej, esok lusa nak final exam…

Kembali kepada termenung… sebelum board bus, aku da berbual aka bersembang dengan mak aku…


Mak: faiz, tensen tak amek medic nie… ada tak kawan2 tensen… kan semua orang duk kata medic nie susah…

Faiz:  hehe, mak, tensen tuh semestinya… sapa yang tak tensen, amek cikgu <maktab> pon boleh tensen…

Mak: owh, faiz tensen tak???

Faiz: hehe, tensen gak kadang2, tapi dah amek nak wat lagumana, truzkan jelah, takkan nak drop course kot.

Mak: Kalu Faiz  tak happy, tukar jelah course, amek benda laen, benda yang Faiz suka…

Faiz: I’m fine mak, seriously…

Pastuh bas pun sampai, so aku terlupa pasal conversation tuh…

Tapi bila naek bas, tetiba teringat pulak… timbul pulak persoalan dalam benak minda aku…

Kenapa mak tetiba tanya soalan camtuh???

Hurmmm… mungkin sebab, dah 5 minggu berturut aku sanggup balik kedah weekend atau masa terluang…. Mungkin sebab mak aku tangkap mata aku bengkak masa jumpa arituh…. Mungkin sebab bila mak aku tanya aku da problem ke tak, aku jawab tak ja setiap masa…. Yelahkan dah balik tiap2 minggu, mana tak naek suspiciousnya…

Perasaan nak tukar course tuh memang kuat, kalu bleyh, nak jer drop course nie… kisah apa aku orang sekeliling nak kata… memang enter atas dasar keterpaksaan dan kerelaan… faham2 jelah yer… tak boleh terima ka medic lagi??? Terima ke tak kenyataan I’m a med student right now memang terima, nak dikatakan redha jelahkan… sebab mak ayah, sebab keluarga…

Aku la harapan last keluarga aku… senior sibling aky semua cikgu, aku sorang jer tercampak masuk medic… tulah, ayah dah suh masuk sekolah teknik, aku taknak, nak gak masuk subjek sains… dah minat sains tapi, hehe, tak minat medic.

Hurm, termenung… mak faham sangat2 aku rasa… sebak…mak faham, tapi dah terlambat, dah setahun dah, takkan nak belah camtuh ja…

Kalau boleh nak ja drop…

Dan aku terus termenung… dengan berlinangan air mata….

~Faiz sayang mak~

No comments:

Post a Comment