Monday, March 04, 2013

~When Life Knocks U Down~


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam Sejahtera Keatas Kamu, Dan Rahmat ALLAH Keatas Kamu serta Barakah ALLAH Jua Atasmu

Ya ALLAH, kenapa aku diduga seberat ini
Astaga, apa dosa aku ya ALLAH
Ya ALLAH, kenapaKAU tarik kembali nikmatmu
Astaga, aku berdaya untuk menempuhi ujianMU, Ya ALLAH

Rasa pernah tak rasa cam situasi diatas… pernah tak, melalak melolong, menangisi nasib diri <over sikit>… pernah tak rasa down, rasa ALLAH tak sayang kita dah… apabila nikmat ditarik semula… apabila ujian yang ditimpa rasa terlalu berat…


Secara jujur aku tanya, pernah tak? Tak? Jujur tau… ALLAH sayang orang jujur… hehe… mesti pernahkan… aku pun pernah… aku akui, semua benda kat atas tuh aku pernah buat… yang overrated tuh pun pernah…

Sedar tak, ALLAH turunkan ujian, bukan sebab ALLAH benci kita ka apa… ALLAH rindu kat kita sebenarnya… sedar tak, kalau rezeki kita melimpah ruah, nikmat sejauh mata memandang, ada ka kita nak berteleku diatas sejadah, menangis 2,3,4 besen berdoa kepada ALLAH, bertahajud tiap-tiap malam… ALLAH rindu nak jumpa kita… 

memang la ALLAH sentiasa berada dekat ngan kita…

Dan sesungguhnya Kami (Allah) telah menciptakan manusia, dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami (Allah) lebih hampir kepadanya daripada pada urat lehernya.
Qaf : 16

Tapi, bukankah lagi dekatnya kita dengan ALLAH apabila kita diatas tikar sejadah, sembahyang sunat, berdoa dan berzikir dengan asmaNYA…
<not literally kena tikar sejadah, solat lah ya… takut yang baca nie kaki literalist>

Sahabat… berduka tika diuji, rasa ujian tuh terlampau berat… sebenarnya sahabat, ALLAH Taala sayang kita, jadi ofcourse ALLAH tak kan uji kita melampau-lampau…

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
 Al-Baqarah: 286

Sebenarnya, bukan ujian tuh yang berat, tapi kita yang tidak yakin untuk menempuhi ujian tersebut… it’s all in the mind and heart… if you have the faith, courage and hearts for it, you can undergo any challenge ALLAH throws at you… you just need to believe in yourselve… dan ALLAH taw kita mampu tempuhi dugaan tersebut… sebab, ALLAH lebih mengenali kita daripada kita mengenali diri sendiri… ALLAH kan pencipta kita…

Pernah tak sahabat dengar, ‘after a heavy storm, there will be beautiful rainbow’… mesti pernahkan… pepatah English tak pernah dengar oleh muda mudi zaman sekarang memang mohong bebenor… macam ujian ALLAH, selepas kena ujian, kalau kita hadapi ujian ALLAH dengan penuh kesabaran serta tawakal, ganjarannya adalah pahala dan pengguguran dosa… Lihatlah betapa besarnya cinta ALLAH kepada kita…

Hadith yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wassalam bersabda

Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.

 [Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan al-Tirmidzi.]

Ujian nie juga untuk check iman kita… adakah iman kita naik atau pun turun…

Jadi, setiap kali di uji dengan ujian ALLAH, janganlah mudah mengeluh, kecewa, tapi berdepan dengan ujian tersebut, kembali kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH kita sembah dan tempat kita meminta pertolongan… dah memang tercatit dalam surah Al-Fatihah, surah yang kit abaca 17 kali sehari…

**********

Ya mudah kan berbicara tentang ujian, mudah juga bagi nasihat kat orang, tapi mudah ka kita nak telan nasihat kita sendiri… kadang-kadang, nasihat sendiri paling susah nak hadam, bagaikan pasir menuruni kerongkong…

Honestly, aku pun pernah diuji… aku pernah rasa takut… aku pernah menangis sepuas-puasnya… time tuh, rasa dugaan ALLAH sangat berat… aku rasa patah hati… rasa tak sanggup hidup…

Aku pernah doa kepada ALLAH… aku doakan agar ALLAH kurniakan aku keberanian, kesabaran, hidayah dan taufikNYA, serta nur sakinahNYA… tapi makin lama, makin berat aku rasa…

Supporters tuh memang ada… tak laen tak bukan, sahabat taulan dan keluarga… ya, aku mampu senyum depan supporters aku… plastic habis-habisan… sampai satu tahap, topeng plastikku tak cukup untuk kaburi apa yang terkubur dalam hati… senyuman kian hilang… Sampai satu tahap, kemurungan…

Alhamdulillah, supporters tak pernah putus asa kembalikan semangat… begitu juga ALLAH… aku cuba tabah dan aku cuba cekal… nikmat dunia ALLAH telah tarik… tapi ALLAH kurniakan nikmat baru kepadaku… nikmat yang baru juga boleh dikira sebagai ujian, untuk uji samada aku lalai ataupun makin beriman… nikmat ALLAH yang tak terhingga adalah nikmat iman, islam, ilmu, kesihatan, keluarga dan sahabat… aku bersyukur dengan nikmat tersebut…

Sekarang baru ku sedar, ALLAH telah menyedarkan aku… melalui sahabat dan keluargaku… ALLAH tak kurniakan aku keberanian, kesabaran,  hidayah dan taufikNYA, serta nur sakinahNYA… tapi ALLAH turunkan ujianNYA untuk membina dan memakbulkan doaku…

Ya aku baru sedar…

Better Late Than Never…

Bersihkan Hati

Tingkatkan Iman

Tambahkan taqwa

Sucikan niat

Ingatkan akan ALLAH

Jazakallahu Khairan Kasira

No comments:

Post a Comment