Sunday, April 14, 2013

~Usrah Biskut Chipsmore~


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Best Wishes Upon You, And Blessing Upon You and Barakah ALLAH upon you


...Apa Khabar Islam...
...Apa Khabar Iman...
...Apa Khabar Hati...
...Apa Khabar Taqwa...

Apa Khabar & Apa Khabar…

Sihat walafiat kah???

Sakit kah???

Hurmmm… cuti mid semester dah nak habis… esok dah mula dah kuliah… lecture note CNS memang tak khatam lagi…  rugi… memang rugi cuti tidak manfaat sebaiknya… duduk rumah ja 3 hari, pastuh balik kolej semata-mata nak tangkap mood study… tapi punah, lecture 1 dan 2 ja boleh hadam, yang lain, kelaut….

Usrah Biskut Chipsmore…


Pernah tak dengar term ‘Biskut Chipsmore’… Bukan biskut tuh… memang la biskut tuh… tapi apa biskut tu signifiy…

Pernah teacher aku, Madame Masliza sebut kami nie cam biskut chipsmore… bila kami tanya ja sebab apa dia kata kami camtuh… kot2 la muka kami manis kah…. Hehe… tapi jawapan teacher aku selamba ja… tak aih, hampa sekejap ada, sekejap tak dak, cam biskut chipsmore…
<senang kata suka ponteng kelas>


Haha… tapi bukan usrah aku yang jenis ‘biskut chipsmore’… tapi aku yang jenis biskut chipsmore… dah berapa kali dah tak pernah usrah… tapi tak pernah la aku ponteng usrah 2 kali berturut2… tapi selalunya selang seli… memandangkan aku ada dua usrah…. Hehe… usrah bernaqibkan seorang akhi kat luar (A) dan usrah bernaqibkan sahabat-sahabat (B)…. Dua-dua buat kat masjid syakirin dekat KLCC, kadang-kadang ja buat kat surau kolej….

Usrah minggu nie, usrah B, diusahakan juga pergi walaupun aku ada benda nak buat, tapi last-last, ditunda sebab tertentu…

Usrah A pulak, 2 minggu lepas, the week before mid semester break… Alhamdulillah, aku dapat hadirkan diri, tapi usrah A minggu before that aku tak pergi… sebab… hehe…. See… kan aku kata aku nie chipsmore…

Akibatnya, waktu nak kena present, memang cukup gelabah, nasib baik naqib cool ja, suruh baca dulu…. Memang la cool, member sendiri naqib… Akhlak sebagia seorang muslim… nasib baik simple, so dibukalah buku Apa Erti Saya Menganut Islam…



Seronok berusrah nie… rasa aku dah pernah cerita tentang usrah sebelum nie… tapi as generalkan… tapi biar aku cerita tentang usrah yang aku join…
Memang best, sebab belajar agama… memandang sekarang masuk U, tak dak subjek kursus cam sekolah menengah dulu… so nak kena cari sendiri… pihak Badan Dakwah surau kolej ada la sediakan ceramah every khamis… tapi cukupkah? Mesti nak kena cari lagikan…

Duduk dalam bulatan gembira yang menggumbirakan… dari sirah nabi hinggalah kepada tajwid dibincangkan… setiap kali usrah, tak lari kalau tak baca al-quran then terjemah… dan aku pulak tak lari dari kena tegur pasal tajwid… huhu… dah berkali-kali dah… ingat lagi… dalam usrah A, nak gi rehlah kat Bukit Broga, aku terpisah dengan naqib asal, nak kena pair dengan naqib lain, so apa lagi, memang berderam kena tegur perihal tajwid… tapi dia tegur cara elok la, tak la kena marah cam belajar time sekolah rendah dulu… menyesal gak sikit… tapi better sedar dari terus tak sedar… kan…

Lagi satu, duduk dengan ahli-ahli usrah nie, kadang-kadang buat diri ini rasa malu pulak… sebab, diaorang fasih dalam menghafaz al-quran… yelah taklah habis satu al-quran dan jadi hafiz, tapi ada surah yang panjang diorang hafaz… sampai aku mintak surah untuk jaga hubungan antara manusia dengan manusia pun dapat bagi, both arab and malay… malu ngan diorang… and teringin nak jadi cam diorang… hafaz kitab suci al-quran…

Dulu, aku pandang usrah nie, yelah berkopiah, berjubah panjang, alim dan jenis tak macam kita dengan kawan kita, gila-gila… tapi bila aku diserap masuk melalui program Badan Dakwah surau, stigma aku berubah, diorang okey ja, tak la restricted pon… bergurau senda macam aku dan kau…. Gila-gila jugak, tapi berbatas la nak gila-gila pon… sampai naik broga  gi tuh….

Hari ini, aku dijemput untuk join usrah seorang senior aku, untuk berrehlah di Taman Botani… tapi entah nak pergi ke tidak… rasa malu sebenarnya… nak join diorang… yelah, aku pun jenis celup biskut chipsmore… rasa malu nak join, bukan sekali dijemput join usrah diorang…. Dah berkali-kali… tapi dok tak muncul-muncul jugak… last-last, jadi malu dan segan nak tunjuk muka… pelikkan, majlis ilmu yang dipayungi malaikat pon aku segan nak pi…
<kuliah pon kadang-kadang ponteng -.-‘>

insyaALLAH, lepas ni, kalau diberi kesempatan, aku post apa yang usrah aku bincangkan…

 ^^


Bersihkan Hati

Tingkatkan Iman

Tambahkan taqwa

Sucikan niat

Ingatkan akan ALLAH

Jazakallahu Khairan Kasira

No comments:

Post a Comment