Saturday, December 07, 2013

Hidayah Yang Sebenar?


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Best Wishes Upon You, And Blessing Upon You and Barakah ALLAH upon you

Kaifa Haluka/Haluki ^^ ???



Initially aku nak buat dialog sebagai analogue bagi pembuka blog, tapi terpaksa cut sebab terlalu cheezy... 
(Haha, macam la blog nie tak cheezy)


Aku nak quote something dari perbualan aku dengan kawan aku, gara-gara kemalasan nak pergi meeting...

"kalau ko tanya A dan B, aku rasa diorang akan suruh ko pergi, sebab diorang memang ke arah tuh, apatah lagi prog yang ko masuk tuh memang ke arah tuh, islamik dakwah n et all... Maybe ko jadi camnie sebab ko belum dapat hidayah yang sebenar... Macam A dan B, diorang dah dapat hidayah yang sebenar, kalau ajak meeting program camtuh eventhough esok ada exam, diorang akan pergi... Kalau macam ko ngan aku, kita macam tak dapat lagi hidayah yang sebenar, tapi kita menuju kearah tuh la"

Time tuh aku tengah totally serabut, so aku malas nak tangkis, mahupun membalas atau pun respon kepada penyataan beliau...

Come to think of it, wujud ka hidayah yang sebenar???

Sebenarnya, aku rasa apa yang kawan aku cuba sampaikan seruan atau hidayah yang kami terima tuh, xkonsisten dengan seruan untuk melakukan program dakwah nie... 

Maksudnya, hidayah yang kitaorang terima adalah level solat jemaah, solat on time, tutup aurat, jaga percakapan dan lain sifat2 mahmudah... Yelah kalau dulu, solat on time ka? Or out time? Hahaha

Tapi, hidayah tuh kan perlu dicari, diusahakan mencari... Bukan tunggu kegedebuk jatuh atas riba bagaikan tunggu bulan jatuh ke riba....

The thing is, kita terlalu expect hidayah tuh datang bergolek ke kaki kita, dan kita expect untuk menerima hidayah itu senang... Walhal, eventhough kalau seseorang itu pergi majlis ilmu, pergi ikut orang dakwah ataupun ditarbiah hardcore orang ustaz2, andai ALLAH tidak mengkehendaki untuknya hidayahNya, maka tak dapat la hidayah ALLAH...

Ingat, hidayah itu milik ALLAH, bukan hambaNya, maka Dia lah yang layak menentukan sapa antara hambaNya yang layak menerima hidayahNya...

Moga2 kita lah hamba tersebut...insyaALLAH, banyak2kan berdoa wahai pembaca, untuk diri pembaca dan penulis yang khilaf ini...


Bak kata2 Angel Pakai Gucci
" We do too little dakwah, too little tarbiah, and too much jahilliyah... Yet we expect to enter HIS Jaannah "

Sekian...

Jazzakalah Khairan Kathira...

^^

No comments:

Post a Comment