Monday, January 16, 2012

~KEKHILAFANKU~

BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM
(Dengan Nama ALLAH, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang)

ASSALAMU ALAIKUM WA RAHMATULLAH HIWABARAKATUH
(Salam Sejahtera Keatas Kamu Semua)

Apa khabar sahabat2 semua, sihatkah. kalu sihat, alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH, kalu x, alhamdulillah juga, kerana ALLAH sedang menguji kalian dan mengikut kisah salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W, apabila kita ditimpa suatu dugaan seperti demam atau penyakit, itu bermaksud gugurlah dosa2 kamu. maka bersabar lah dengan setiap dugaan dihadapi, insyaALLAh ada hikmahnya....

SABAR

Minggu nie, bermulanya minggu study week aku, tapi,huhu, sedih bukan kepalang, aku demam dan migrain. Dalam erti kata laen, nak study agak susah kerana, aku xleyh nk fokus serta faham/hafal. Tapi, xpalah, ALLAH Maha Mengetahui, mungkin ada pengajaran disebalik kesakitan yang aku alami.

Hurm, entry post ari nie adalah tentang kekhilafan ataw kesalahan.

Yup, I have made a mistake in my life. 'A', opps, silap, I have made mistakes in my life. Nak taw x kenapa aku nk bercakap tentang kekhilafan pada entry ini, the story goes like this.


Pagi yang nyaman, aku mula mengalami migrain. aduih, rasa cam nk mereng dah tadi. Maka, aku decide untuk berehat a.k.a tidor. bangun2 ja, urp, dah pukul 8.30 pagi, dan kepala aku masih berdenyut bagaikan nak rak. So decide tidor balik. Bangun ja balik, jam dah tunjuk pukul 10.30 pg, ayoyo, gotta start study. duk belek2 nota, terbelek la inbox pulak.hehe.. distraction. Tak, waktu nie aku sedang cuba muhasabah diri, entah kenapa aku macam tercari-cari waktu ini, so first clue dalam inbox.




Dalam inbox aku, da satu compilation of sms yang ak dpt dari seseorang akhi nie, sms nie aku xkan dlete, InsyaALLAH, kalu diizin ALLAH aku x sengaja mendeletekannya. Wanna know why??? WHY, is the question.

Because sms dari akhi tuh banyak kenangan manis n pahit, most of it is pahit. cut the story short, aku da wat salah/khilaf dengan akhi nie, n sekarang aku telah terima ganjaran yang setimpalnya. N what is the reward. huhu, aku n akhi tersebut telah putus kwan. it was his decision. SubhanALLAH, Astagfirullah... aku benar2 lemah apabila dapat sms ngatakan bahawa diantara kami sudah xdak apa, yakni kami bukan kawan lagi... urk, well tunggu pa g, mula la aku berderai air mata. cuba bayangkan dari kampus hingga kolej, aku menahan empangan dari pecah sampai la aku tuba kat surau aku menangis habis-habisan (nak p bilik tak boleh nanti kantoi)

erk, maafkan daku wahai sahabat, aku hanya insan biasa,ciptaan ALLAH yang lemah dan manusia yang banyak kecacatan, kelemahan serta kekhilafan. aduh, aku buat satu kesalah sahaja, end its over. perit sungguh.
Yes, ia adalah salah aku, ia adalah kekhilafan ku. aku mempermainkan kepercayaan akhi tersebut. tapi kalu sahabat2 tahu story kami, kalian pon rasa it is a small matter, tapi ada juga akan kata "padan muka, tulah permainkan lagi kepercayaan orang"... it depends on the person to interpreted the situation. ada akan kata bukan salah aku,ada kata mmg salah aku, kerana aku berkhilaf dengan suatu perkara yang tak boleh dibuat main yakni, KEPERCAYAAN.

KEPERCAYAAN
ARGGHHHH!!!... menyesal tak habis2an. seyezly aku menyesal. tapi nak buat camna, nasi sudah jadi bubur, terlajak perahu, boleh diundurkan, terlajak kata badan binasa (kot).sekarang aku realy2 rasa berdosa sangat... walaupun aku telah memohon maaf aku tetap rasa berdosa. first of all, dah agak hampir 2 bulan kami tak bertegur sapa, aku masih tegur dia la cam hantar sms gud luck xm n ucap salam waktu masuk bilik. tapi seyezly rasa berdosa kerana membuat dia buat dosa kerana tak bertegur sapa dengan aku... erkkkk

Imam Nawawi menyebutkan:
“Diharamkan tidak bertegur sapa di antara Muslimin ( yang disebabkan punca pergaduhan dunia) lebih dari 3 hari secara jelas dari Nas hadith, dan secara mafhumnya difahami harus untuk melakukan itu (jika perlu) selama 3 hari, dan sesungguhnya dimaafkan sifat demikian kerana manusia sentiasa terbawa-bawa sifat marah”

2nd of all, aku rasa berdosa sangat kerana aku dah minta maaf tapi, dia macam tak maafkan aku. banyak sahabat2 aku dah nasihatkan aku, bahawa aku dah lakukan apa yang aku patut lakukan, sekarang nie part dia... tapi aku masih rasa berdosa dan bersalah... Huhu, it is within my nature to feel so easily towards guilt.

MAAFKAN DAKU ATAS KELEMAHANKU.... MAAFKAN DAKU ATAS KEKHILAFANKU... MAAFKAN DAKU ATAS KECACATANKU... MAAFKAN DAKU... MAAFKAN DAKU....
Aku benar2 rindu sahabat ini, tapi apakah daya, kata2/sms nya telah menyatakan segalanya. setakat nie, nasihat sahabat2 semua suruh berdoa, agar dilembutkan hatinya untuk memaafkan aku, dilembutkan hatinya untuk sambungkan kembali ukhuwah yang terputus. yup adakah dengan hanya berdoa yang aku mampu buat. untuk berbincang sudah aku cuba, berbuat baek sudah aku buat, untuk bersangka baek juga aku tlah buat... insyaALLAH, aku cuba untuk tabah dan sabar. bak kata2 sahabat aku "ALLAH menduga hambanya yang dia sayang"... sekarang hanya mampu berdoa dan beristiqamah dengan doa tersebut...

BERDOA SELAGI MAMPU


aku cuba petik kata2 Dr Emelia Osman, seorang lecturer department of Parasitology. beliau mengajar aku topik Professionalism and Personality (PPD). Katanya, "Perbaiki hubungan dengan ALLAH baru ALLAH perbaiki hubungan kita dengan hambanya yang lain. Jika hubungan kita dengan ALLAH tak baik atau ada cacat cela, maka begitulah hubungan kita dengan hambanya yang lain". Alhamdulillah, sampai sekarang aku pegang terhadap kata2 tersebut.

BAIK HUBUNGAN KITA DENGAN ALLAH MAKA BAIK HUBUNGAN KITA DENGAN HAMBANYA




Huhu, tak lupa juga da yang suruh aku lupakan sahaja dia... Astagfirullah Al Azim.... tidak akan aku berbuat sedemikian. aku akan terus berdoa agar dibukakan hatinya. tapi jika telah termakhtub dalam Luh Mahfuz, aku redha sahaja dengan ketentuanNYA...

AKU REDHA JIKA BENAR...
Setakat ini nukilan dan coretan serta tintaku... kebaikan dari hari ini, walaupun aku tak study, aku dapat something, which is, aku dapat muhasabahkan diriku, cari kekhilafan yang sering aku lakukan terhadap sahabat2 ku serta insaf dan bertaubat.... another kebaikan is that, aku tak menangis time aku baca sms2 tersebut,tanda2 aku telah mula menerima kenyataan... Alhamdulillah......


Sekian..... =D

No comments:

Post a Comment