Wednesday, January 04, 2012

~PERSOALAN???~

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

Bismillah al-Rahman al-Rahim…

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih, Maha Penyayang...

Apa yang para pembaca bakal membaca dibawah merupa bukan dari tulisan aku sendiri, tetapi, aku copy and paste sahaja… tak salahkan kalu nak sebarkan ilmu ALLAH… hehe… kalu kalian nak tahu, persoalan2 dibawah ini sebenarnya pernah aku bertanya pada diriku. Syukur Alhamdulillah, setelah mendapat jawapan dari sahabat,abang senior serta ustaz di kolejku, aku ter serempak blog ini dekat facebook…. Hehe, cam aku kata kan tadi, tak salahkan nak sebar ilmu ALLAH… hehe.. harap2 pembaca dapat sedikit sebanyak ilmu dari pembacaan dibawah…

ADAKAH AKU SUDAH DIKIRA BERIMAN?

yup, a good question, berimankah aku. pernah soalan ini berlegar2 diminda aku. berimankah aku? yelahkan, dengan gaya hidup entah apa2, sering lagha, banyak membuang masa, sering mengambaikan ikhtilat antara kaum adam dan hawa. berimankah aku? alhamdulillah, setelah aku ditimpa dugaan yang bagi aku amat berat, aku mula sedar akan kesalahan diri, aku mula berubah sedikit demi sedikit. solat tuh cuba dikusyukkan, doa sering diamalkan dan al-quran cuba dipahamkan (kalu baca tapi tak paham no use ma...)... tetapi, aku terpikir, berimankah aku dengan semua perkara ini. aku mula sedar setelah aku mula diduga dengan dugaan yang bagi aku, hehe, beratlah, takkan ringan. erm, ikhlas kah aku beramal nie, kenapa aku masih diduga sebergini. kemudian, aku mula jumpa jawapan dikalangan sahabat2 ku. alhamdulillah, inilah jawapannya....

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut:2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

yang nie lagilah... aku sering berdoa agar masalah yang aku hadapi selesai dengan cara yang baik serta segera. tetapi, setelah sebulan, masalah tersebut masih tidak selesai, malah makin teruk. astaga. aku hanya mampu beristigfar sahaja. iman aku naik turun memikirkannya. aku berdoa dan berdoa. last2 alhamdulillah doa aku dijawab dalam satu ceramah di adakan di kolejku...

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah:216)

KENAPA BERAT UJIAN INI?

 bagai dihempap dengan batu yang besar dan berat, aku mengeluh tiap2 hari... aku meminta kepada ALLAH janganlah uji aku dengan ujian luar kemampuanku. erghhhh, tiap2 hari menghadapinya, bagaikan azab. tapi, dalam sesi usrahku, semasa mendengar tazkirah yang diberi oleh naqibku, baru aku sedar. seorang sahabat aku juga pernah berkata "stop sayaing 'i cant'.. you can, you just chose not to.."

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah Al-Baqarah:286)

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

Frust? Tension? Lose confidence? weyh, aku pernah hadapi semua tuh... pernah, waktu time iman tengah down gila, aku rasa cam nk lompat dari tingkat 4, biar hilang semua masalah aku, tapi, bila pikir balik, kalu mati pon, nak kena jawab dengan malaikat pulak, kena seksa dalam kubur lagi, sedangkan pahala pon lom tentu banyak, dosa tuh maybe lah... rasa lemah, yup, selalu, tambah2 seminggu nie, kalu nmpk muka masam gila tuh, paham2 la... tapi nasib baik, da sahabat dan senior yang mampu beri semangat... tak lupa juga ibu bapa dan sibling yang slalu menyokong aku... tak lupa jua kepada ALLAH, Yang Maha Memberi Hidayah.

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Imran:139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

HOW??? hehe, cam besa la, nasihat2 yang selalu diterima, eh jap, yang wajib diterima adalah sabar, ingat ALLAH, selalu bergantung kepada ALLAH, berdoa, jaga solat dan semua yang sewaktu dengannya....

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan).” (Surah Al-Imran:200)
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah:45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

Seperti biasa, bagi semua muslimin serta muslimat, aim yang utama adalah syurga ALLAH dan dapat lihat muka ALLAH. yup, jika kita berjaya mengharungi dugaan ALLAH dengan tabah, sabar dan ikhlas, insyaALLAH itulah ganjaran kita... wallah huallam...

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah At-Taubah:111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

need i say more.... ayat tersebut banyak menerangkannya....

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah At-Taubah:129)

ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

hehe, yang nie, time iman tengah lemah tuh, inilah yang kita pikir, bosan lah, tak tahan lah... tapi dugaan yang kita terima sikit sangat... belum lagi berperang, baru masalah peribadi... bersabar jelah, istiqamah lah, dan jangan futhur dalam perjuangan.. ehem kita tengah belajar nie dikira berjuang dan berjihad la sahabat sekalian...

“Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaanNya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas. (Surah Al-Kahfi:28)

No comments:

Post a Comment